Drie tips voor meer adverteerders in uw magazine
Het klinkt mooi: geld verdienen met de advertenties in het clubblad. Hoofdredactrice Ilse de Heer van watersportvereniging Helius uit Hellevoetsluis is het gelukt. Door haar werkervaring bij de Telegraaf Media Groep heeft ze een succesvolle ‘marketingstrategie’ voor het clubblad opgezet.
De basis voor een succesvol magazine is een goede keuze van het soort artikelen. Ilse koos er voor om met de verhalen nog meer op achtergronden te richten en iedere uitgave een eigen thema te geven. “Ik wil dat ons clubmagazine ‘Het Helius Journaal’ de lezers inspireert en volop betrekt bij de vereniging. Speciaal daarvoor zijn er nieuwe rubrieken zoals ‘Lekker lezen’ en ‘Haven, bootje, feestje’ in het leven geroepen. Verder moet het blad niet te vol staan met advertenties, zelf houd ik de verhouding 30% advertenties en 70% content aan.” Verder is het uiterlijk belangrijk. Het magazine is immers het visitekaartje van de vereniging. “Daarom heb ik een stijlboek opgesteld. Hierin staan bijvoorbeeld het lettertype en de verschillende rubrieken vermeld. Maar ook de grootte van een advertentie, het kleurgebruik en zelfs dat we cijfers van getallen volledig uitschrijven. Als geheel zorgt dit voor duidelijkheid en een herkenbaar blad.” Met het Helius Journaal nieuw stijl ging de redactie langs bij de adverteerders. “Bij binnenkomst lieten we meteen ons nieuwe clubmagazine zien. Ik merkte direct dat ondernemers er een goed gevoel bij kregen, ze wilden er graag instaan. Wanneer iemand geïnteresseerd is, maar nog twijfelt bieden we soms iets extra’s zoals een advertorial. Zo trekken we ze soms toch nog over de streep.” Nog even de drie tips van Ilse op een rij: Tip 1: Zorg er als vereniging voor dat je de advertentieverkoop er niet bij laat hangen, maar dat je daarin commercieel denkt. Tip 2: Schrijf een plan over wat je wel en niet in het blad wilt hebben en welke adverteerders daar goed bij passen. Tip 3: Kijk goed naar de doelgroep van het blad en benader adverteerders die goed bij jullie doelgroep passen.